torsdag 9 januari 2020

Magnetisera likströmsgenerator

Svar: En likströmsgenerator kan testas på många sätt, men de enklaste metoderna är följande: Kolla att kolen är tillräckligt långa och att de inte fastnat i sina hållare. Undersök kollektorn. Olja, sot och andra föroreningar förhindrar kontakt med kolen.


Skrapa bort kolpulver som sitter mellan segmenten. Magnetisera din likströmsgenerator Om du har en likströmsgenerator som varit oanvänd i många år, eller som fått nya kol, eller som renoverats, rekommenderas du att magnetisera den.

I följande klipp kan du se hur en plusjordad 6-volts generator magnetiseras. I den här anläggningen magnetiseras generatorn av en extern remdriven likströmsgenerator, mataren. I mataren finns två lindningar, en shuntlindning, F och en reglerlindning, G. Strömmen genom dessa två lindningar motverkar varandra och det som kontrollerar detta är en regulator av transduktortyp5. Ankare till en likströmsgenerator.


I ankaret bildas den ström man sedan tar ut. Runt ankaret har man fasta magneter. På ankarets vänstra sida ser man kollektorn som består av många kopparsegment.

Mot kollektorn ligger två eller flera kol som leder ut strömmen som bildas i ankarets spolar. För att en synkronmotor skall rotera eller en synkrongenerator ge spänning (och sedan även effekt) måste den magnetiseras.


Problemet Enligt vår projektbeställare uppstår det bekymmer efter en tids drift vid hög belastning. Har bytt lager och kol i generatorn till min BM2Victor. Passar på att köra in kolen lite genom att köra den som motor en stund. Då får kolen slita in sig.


Nackdelen med en växelströmmare är att du måste ha startnyckel för magnetiseringskretsen och den kan inte heller ladda utan att ha ett batteri som kan magnetisera den så den kommer igång. Dator stänger av sig, fläkt låter högt - tror. Enhetsinstallationsinställningar finns inte.


Erfarenheter av ett fanless PSU någon? Datorns Elektromagnetiska fält = svider i. Polarizing a generator is a simple procedure that can be quite frustrating. In this tutorial the Moss Motors Tech gurus show you how to polarize a generator. ASEA generatorn får sin magnetiseringsström från en roterande likströmsgenerator (matare).


Mataren är i sin tur ansluten till en transduktorregulator för automatisk spänningsreglering. Vid belastningsförändringar i generatorn så ökas respektive minskas strömmen i reglerlindningen (G) så att generatorspänningen hålls konstant.


Likströmsgenerator är väl inte riktigt min grej, då jag aktivt brukar göra mig av med sådana.

I likströmsfallet styrs denna kontrollampa av laddningsrelät, anslutning 61. Tillföres synkronmaskinens stator en trefasig växelström erhålles ett roterande flöde. Föres rotorn samtidigt upp i syn? Maskinens varvtal blir sålunda konstant och bestämt av nätets frekvens.


Svar: Om en likströmsgenerator stått länge kan restmagnetismen i fältlindningens polsko försvinna och då vill inte generatorn börja ladda. Då kan det räcka med en liten strömstöt för att magnetismen ska bli så stark att generatorn börjar ladda.


Magneterna i en likströmsgenerator för bil är mycket riktigt inga permanentmagneter, utan elektromagneter. Detta för att kunna reglera spänningen från generatorn med ett laddrelä, jämför gärna med en cykeldynamo som ju är en likströmsgenerator med permanentmagneter och som har en kraftigt varierande spänning beroende på hur fort den snurrar.


Eftersom det är likströmsgenerator är det svårt att avara batteriet. Såg att Mectec säljer en variant på växelströmmare som ersätterr generatorn, förvisso till nyare sportsters och Big Twin men jag tror att de passar på en lillsida oxå.


Likriktning av den inducerade spänningen i rotorn, vilken är en funktion av lastströmmen, ger en god självreglering. Det transienta spänningsfallet är mindre än % då fullast kopplas in och återhämtningstiden är mindre än sekunder. I stället för att "tjuvkoppla" kan du magnetisera fältlindningen genom att köra generatorn som motor i några sekunder. Så här gör man på en Grålle och jag tror att det är lika på alla med likströmsgenerator.


Lossa generatorremmen så remskivan kan snurra fritt. I en växelströmsgenerator är det mycket lite kvarvarande magnetism jämfört med en likströmsgenerator, så det är nödvändigt med en magnetiseringsström.


Laddningskontrollamporna brukar ligga på -watt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.