tisdag 18 december 2018

Koppla generator laddlampa

Laddlampan har två funktioner. Dels är den tänkt att varna om generatorn slutar att ge ut laddspänning, men huvudsyftet med lampan är att ge generatorns lindning en förmagnetisering så att den kan börja "tillverka" el när generatorn kommer upp tillräckligt i varv. Hej, köpte en biltema generator häromdagenm men är osäker på hur jag ska koppla in den rätt. Då slocknar lampan.


Det finns ju bara tre kopplingar på generatorn, en är jor en lång avsmal pinnbult, den har jag jordat i motorn.

Problemet är det att det inte finns något annat än en generator och kablar så det enda som finns är en generator, en sladd från laddlampa, en direkt till bateriet och en annan kabel som är gjordad i "karossen" framdragna till generatorn det är allt. För att en generator skall kunna börja ladda måste rotorn ha ett magnetfält att snurra i, detta magnetfält genereras av ström i fältlindningen(statorn) Genom att koppla ena änden till plus (vanligen märkt D på generatorn )och andra änden till minus (fastlödd i generatorns gods)skapas en kortslutning som genererar ett magnetfält.


Blommanberätta lite mer om vad det är för traktor och vad det är för typ av generator som ni ska koppla in och vilken typ har suttit där tidigare. Och välkommen hit till forumet. Har du möjlighet att ta bilder på det som ska kopplas in så uppskattas det, det kan bli enklare att förklara.


Felsök din generator själv innan du går till verkstaden Om generatorn inte laddar alls finns det ett enkelt test du kan utföra. Har precis köpt NY generator för bilen laddar inte.

Men kom nu på i efterhand att det måste vara laddningslampan som strular för jag har nämligen kopplat bort hela instrumentpanelen (har byggt en egen) så det finns ingen laddningslampa. D- och B- är olika märkningar av samma jord för att man ska kunna hålla isär kabelanslutningarna D- är inte kopplad på vissa generatorer men vill man vara säker på att regulatorkretsen har en har en bra jordanslutning kopplar man ihop D- på generator och relä.


Detta ämne har svar, deltagare, och uppdaterades senast för år, månad sedan av Zazozora. Har tagit bort el mellan den gamla generatorn och gamla spännings-regulator men kablar som gick från de mittersta stiften på regulatorn försvinner in i kabelstammen till bilen.


Försökte koppla in generatorn i helgen men får den inte att ladda. Generatorn har inbyggt relä som är nytt. Jag hittar ingen D på min generator.


A-kopplad ska F och D kopplas ihop med en bit kabel. B-kopplad ska F kopplas till stommen med en bit kabel. Här får man prova sig fram, men jobba snabbt då ankaret kan bli överhettat om man inte får snurr på det.


När generatorn körs som en motor ska den snurra jämt och fint utan att rycka eller bli överhettad. Det enda problematiska är att du nu har en oskyddad 12V kabel till generatorn, som, med otur, kan skadas vid en kortslutning.


En säkring (eller, enklare, lampan!) löser detta. Man kan (jag hade det så i många år) koppla generatorn så den försörjer sig själv om man har reläets matning koppat till utgången på generatorn.


Ska byta ut min generator till en med inbyggt relä.

Den vill ju ha laddlampa eller resistor för att ladda. Har en generator med inbyggt laddrelä. Märkningen är lite annorlunda verkar det som. Den ena ska vara till laddlampa och den andra plus.


Hej, har ett konstigt fel på min Saab 9t-84. Får nog ta o köpa mig en regulator och prova. När jag kopplar direkt från batteripolen på generator till ett av.


MEN jag tror den generatorn har inbyggt relä och då går. Koppla in generator med inbyggt relä ? Ampere då, kan ju vara skoj att se hur mycke ström du förbrukar:) Inte så nödvändig om du inte har massa extraljus och vinchar mm. Sv: Vill koppla in generatorn. Sen tror jag inte på att du kan få ur generatorn mer än den är specad för!


Den strävar ju efter att hålla konstant spänning oberoende av belastning. Försöker du belasta så strömmen skulle bli större än 90A, då sjunker spänningen så att Ineffekt-förluster=uteffekt gäller (ingen perpetum mobile)!


Ska kopplas precis som vilken generator som helst, precis som det satt i M42. Ska alltså gå till batteriet med tjock kabel (ibland delar den anslutning med batteriet på startmotorn men resultatet är detsamma dvs direktkontakt till batteriet).


Tänk på att jorda B- och D- om generatorn har sådana anslutningar. Vissa generatorer för Ford har anslutningen märkt ”S” för sensor.


Denna kan endast arbeta tillsammans med Fords värmesensor för batteritemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.