B- går till minus på batterierna och startmotorn och eventuella jordpunkter. Se till att din inkoppling av nya generatorn är korrekt utförd med ordentligt anslutna kablar på rätt poler, se instruktion nedan.
Tänk på att jorda B- och D- om generatorn har sådana anslutningar. Att byta en bilgenerator bör utföras av en verkstad.
En generator kan sitta trångt till i motorutrymmet och man måste mäta spänningen från den nya generatorn för att försäkra sig att den laddar rätt.
Laddar generatorn fel så kan man skada bilens känsliga elsystem. Vi hjälper dig gärna med bytet av generatorn.
Förra ägaren har klipp av dem Färgerna är grön (5mm3),svart (5mm3), vit (6mm3) och röd (10mm3). Laddlampan har två funktioner. Dels är den tänkt att varna om generatorn slutar att ge ut laddspänning, men huvudsyftet med lampan är att ge generatorns lindning en förmagnetisering så att den kan börja "tillverka" el när generatorn kommer upp tillräckligt i varv.
Bilen startas inte längre. Hur mäter man generatorn?
Konsekvenserna av en felaktig infasning beror på flera faktorer, främst synkronmaskinens storlek, nätets kortslutningsimpedans och hur långt ifrån det optimala infasningsläget som inkopplingen sker vid. Det är något fel i generatorn, satte i regulatorn i en annan generator och vips 14V.
Imorgon ska den lämnas in för genomgång av lager m. Det kan finnas en "W" oxå på universalgeneratorer, den är till varvräknare på dieslar. Har sökt runt bland andra trådar här på mg men inte hittat något som hjälper. Hoppas någon kan komma med lite bra tips. Undrar om någon kan ge mig en bra förklaring hur.
Det var att koppla in en strömbrytare på ingående ledning som spärrar kontakten från reservkraften vid normal drift (Man kan inte ha kontakten i). Jag fick ett råd idag. Betala smidigt med.
Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det).
Lägg till i shoppinglistan. Batteri- och generatorprovare. Generator V, A.
Hej, köpte en biltema generator häromdagenm men är osäker på hur jag ska koppla in den rätt. Men det förutsätter att du har ett eget jordtag i ditt egna system, och det verkar inte som om någon har tänkt att installera ett sådant, utan man vill bara ha stickproppsanlutningen! Re: Inkoppling av elverk.
Kablarna är viktiga, snåla inte mellan generator -batteri, batteri-startmotor respektive batteri-batteri. Kabelskor bör pressas med tång och skruvas till riktiga batterikabelskor, de typer som klämmer med skruvar runt kopparkabeln är inte lika bra (på långa vägar). Koppla bort bilbatteriets minus (-) kabel. På fordon med växelströmsgenerator får inte kretsen brytas då motorn är i gång, ty generatorn kan då skadas.
För inkopplingen erfordras mm² kabel och till instrumentbe-lysningen mm² kabel. Jordfelsbrytare för montage i egen kaps-ling eller direkt i dvärgbrytarcentral. Dessa jordfelsbrytare finns både i 2- och 4-poligt utförande.
De kan monteras i eller. Det är främst slutande relä (enkelrelä) som används vid inkoppling av extraljus och det är den typen av relä som beskrivs härnäst och på denna sida i övrigt.
En annan typ av relä är växlande relä (växelrelä), då finns det fem stift (eller fler, men då är det inget enkelrelä) istället för fyra och man kan kort säga att ett växelrelä inte går att stänga av, det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.